A hotelbiznisz felzabálja a fine dining-ot?
tippek-trükkök
2017.04.09. 12:18 I dibig

A hotelbiznisz felzabálja a fine dining-ot?

Nem kell hozzá közgazdasági Nobel-díj, hogy rájöjjünk eme gigászi pénzügyi törvényszerűségre: minél puccosabb egy szálloda, annál költségesebb mind a felépítése, mind az üzemeltetése. A szállodaiparban azon megy a matek, hogy miképp lehetne maximalizálni a profitot azzal, hogy 0-24 órában a szolgáltatások tömkelegével szolgálják ki a saját vendégeiket, sőt az „utcáról beesőket” is.

Olyan jaj de nagyon nincs új a nap alatt: a szállásadáson kívül étkezést, konferenciázást, közösségi eseményeket nyújtanak. Mindezt a hotelekben már sok-sok évtizeddel ezelőtt is igénybe lehetett venni, az új trend, hogy mindezt egyedivé téve kell kínálni.

Egy szállodának a besorolásának megfelelő szintű, ám jellegtelen étterme nem eléggé csábító. Maga a  sztárséf, vagy a különleges gasztronómiai koncepció ösztönzi arra a szállóvendégeket, valamint az azon kívüli ügyfélkört, hogy ott étkezzenek.

Vagyis maga a menő étterem a vonzóerő, ami történesen egy szállodában van.

Nagy-Britanniában a szállodaipar az évi 8 és fél milliárd fontos étterembiznisz tortából igyekszik minél nagyobb szeletet kihasítani.

Egy jó étterem járulékos pörgést, így bevételt is generál. Russell Kett, egy szállodaipari tanácsadócég szakembere számolt be arról, hogy a londoni Sohoban vásárolt meg egy szállodalánc egy hotelt és magas presztízsű éttermet kezdett üzemeltetni benne. „A hotelben pezsgő társasági élet futott fel. A jó konyha egy csomó egyéb lehetőséget vonzott be, mivel az emberek szívesen tartózkodnak ott. Meetingek, kisebb, nagyobb létszámú üzleti megbeszélések helyszíne.”

A hotel-prémium étterem szimbiózisra magyar példát is tudunk: A szigetes Gerendai Károly, aki a fesztiválszervezés mellett a fine dining  étkeztetésben is jelentős szakmai sikert ért el az első Michelin-csillagot megszerzett magyar étteremmel, a Ráday utcai Costessel, második, szintén  Michelint szerző éttermét, a Costes Downtown-t egy alig két éve nyílt pesti belvárosi hotelben, a Prestige-ben.


12gerendaiotszallodafinedining.jpg
A "szigetes" Gerendai Károly étteremtulajdonos még 2015 év elején, az akkor épülő éttermében
(Fotó: Bődey János - Index.hu)

Végül is ésszerű ez a fajta átalakulás, hogy az alapszolgáltatáson felül is minél több bevételt tudjanak termelni a szállodák. Még az sem kizárt, hogy áttolódik a profit aránya a járulékos szolgáltatások felé, hasonlóan mint például a mobiltelefonszolgáltatóknál, ahol is a klasszikus telefonos beszélgetés, a hangforgalom helyett jóval több bevételt termel az adatforgalom, vagyis amit elnetezgetünk a kütyüjeinken.

Címkék: étterem szálloda fine dining v ker nagy-britannia profitmaximalizálás